Expositie Ben Viegers geopend

door wethouder Melanie Oderwald van Midden-Delfland

Vanmiddag is in ons museum de tentoonstelling ‘Ben Viegers – Meester van licht, lucht en water’ officieel geopend door wethouder Melanie Oderwald van Midden-Delfland. Kunstschilder Ben Viegers (1886-1947) woonde ruim een halve eeuw in Den Haag. Met zijn Harley-Davidson met zijspan trok hij er op uit om de mooiste plekken te ontdekken. Hij schilderde graag in het Westland. Het landelijke gebied inspireerde hem. Hij zocht naar de puurheid van het landleven met polders, boerderijen, vaarten en tuindersschuiten. Ben Viegers schilderde in heel Nederland, met enkele uitstapjes naar onze buurlanden en Noord-Frankrijk. Voor deze tentoonstelling heeft het Westlands Museum de mooiste werken bijeengebracht die hij in Zuid-Holland heeft geschilderd. Veel van de schilderijen worden voor het eerst aan een groot publiek getoond.

De expositie bestaat uit twee delen. Het eerste deel focust zich op het leven en werk van Ben Viegers. Aan de hand van schilderijen die in Zuid-Holland gemaakt zijn, komen allerlei facetten van zijn leven en kenmerkende stijl aan bod. Het tweede deel van de tentoonstelling gaat specifiek over het Westland. Welke werken heeft hij daar geschilderd? Een van de doelen van de tentoonstelling is om van de schilderijen uit het Westland de locatie te duiden. Met experts en met het publiek onderzoeken we waar Ben Viegers in het Westland geschilderd zou kunnen hebben.